Borstvoeding Barnsteen© Lightstyle Creations

“Lieve prachtvrouw,”

Zo luidt de sterke opening van het Borstvoedingsboekje, een boekje vol met tips, een planner en een dagboek ineen.
“Borstvoeding geven is voeden met een plusje erachter, waarbij zowel fysiek, als emotioneel een band wordt gesmeed tussen moeder en kind. […] De momenten met je drinkende baby’tje in jouw armen of naast je op bed, buikje tegen buik, behoren waarschijnlijk tot de meest innige die je met je kind zult beleven.” – Wat een goede start van dit inspirerende boek a.k.a. persoonlijke document.

Een Borstvoedingsboekje
Het Borstvoedingsboekje, gemaakt – of moet ik zeggen gecreëerd – door Lightstyle Creations, is een leuk boekje voor de moderne mama vol met tips over voeden, voedingsritme en voedingstijden. Het Borstvoedingsboekje is ook te gebruiken als planner, voor zowel de voedingssessies als de slaapjes, de kolfmomenten, de verschoonmomenten et cetera. Op deze manier heb je een goed overzicht van je baby’s ritme, maar ook een heel mooi document om voor altijd te bewaren. Kirstin en Fidessa, de dames achter Lightstyle Creations, hebben tevens elke dag een mooi dagboekmomentje toegevoegd, waardoor dit boekje in gebruik tot een waardevol aandenken verandert. Door het boekje heen wordt de boel opgeleukt door grappige, mooie en toepasselijke tekeningetjes, waar de makers om bekend staan.

borstvoedingsboekje 02© Lightstyle Creations

“Geef het op orde krijgen van je borstvoeding de tijd en vooral: neem die tijd. […] Je intuïtie – nu ook dat van de kersverse of opnieuw geboren moeder – moet nog in deze nieuwe rol groeien.” – Borstvoedingsboekje, © Lightstyle Creations

Borstvoeding en meditatie:
In het artikel Mediteren voor drukke mama’s gaf ik eerder al tips voor geschikte meditatiemomentjes. In het Borstvoedingsboekje vind je er nog een: voeden is uitermate geschikt moment om mindful te zijn. Een moment om je alleen op jezelf en je kindje te focussen, zonder afleiding Kirstin en Fidessa geven goede tips! Wij zijn enthousiast!

Is het Borstvoedingsboekje een aanrader?
Jazeker! Ik kan het Borstvoedingsboekje aanraden als een prachtig document voor later, maar ook vanwege de vele tips. Het Borstvoedingsboekje is qua tips geen dik naslagwerk, maar geeft wel hier en daar vernieuwende en bijzondere tips. Het leuke is dat het ook zeer positief, bemoedigend en geruststellend geschreven is. Hiermee willen de makers niet zeggen dat borstvoeding alleen maar rozengeur en maneschijn is, maar dit boekje helpt je wel die kant op. 😉

Daarnaast vind ik vanuit mijn yoga-achtergrond ook heel fijn om bevestigd te zien hoe bijvoorbeeld ademhalingstechnieken een rol spelen bij het vinden van rust in jezelf, het opdoen van nieuwe energie en in dit geval het verdiepen van de band met je baby. Balans tussen lichaam en geest stimuleert (ook) een prettig borstvoedingsritme. Goed luisteren naar lichaam en geest heeft zoveel prettige gevolgen…! Het is fijn om te zien dat wanneer je deze technieken meeneemt van de yogamat naar huis, het je heel veel moois kan brengen.

Schaf het Borstvoedingsboekje ook aan als:

• je meer over borstvoeding (in een rijkelijk gevulde notendop) wilt leren
  • je ook wel trek hebt in een ‘borstvoedingsshake’ of andere makkelijke recepten die ideaal zijn voor jou als nieuwe moeder