Zwangerschapsyoga Den Bosch - Facebook header

Yoga na de zwangerschap helpt het lichaam sterk te worden en te herstellen na de bevalling. Je lichaam is veranderd, je bent op zoek naar een nieuwe balans. Dit kan een mooie, maar ook vermoeiende ervaring zijn. Naast fysieke houdingen om het lichaam sterk te maken, zorgt yoga na de zwangerschap tevens voor een momentje rust gedurende de week en versterken de oefeningen samen met de baby jullie band. De lessen postnatale yoga zijn geschikt voor alle niveaus, ook voor de mama’s die geen zwangerschapsyoga bij mij hebben gevolgd. Je kunt ook meedoen als je een keizersnede hebt gehad en je na 10 weken je check-up hebt gehad. Je hoeft zelfs geen prille nieuwe moeder te zijn, je kunt ook aan deze cursus deelnemen als je baby al iets ouder is. Het lichaam is minder snel hersteld dan de maatschappij van ons verwacht en het is zelfs na 3 maanden (bijvoorbeeld!) nog steeds niet te laat om te beginnen.

Een cursus Yoga na de zwangerschap is geen overbodige luxe en ik raad deze lessen dan ook iedere nieuwe moeder aan.

IMG_20171116_095659_190

Waarom yoga na de zwangerschap / postnatale yoga: 

  • Herstel
  • Sterk maken bekkenbodem, rug en nek
  • Op subtiele wijze buikspieren terug in vorm brengen en het lichaam ‘sluiten’
  • Helpt ter voorkoming van toekomstige (sport-)blessures door het lichaam weer klaar te maken voor alles!
  • Wissel ervaringen uit over het moederschap
  • Ontspan & doe nieuwe energie op
  • Versterkt de band tussen mama en baby
  • Kom terug in balans (mentaal, emotioneel, fysiek, hormoonhuishouding)
  • Voel wat je lijf aankan, help mee aan je eigen herstel (zowel in de les als tips voor thuis)
  • Praktische oefeningen om bijvoorbeeld lactatieproces te blijven stimuleren
  • Een zeer goede overgang naar de reguliere yogalessen of een andere sport

Bijna alle oefeningen die we doen tijdens de lessen kun je thuis spelenderwijs met je baby doen, waardoor je dus stiekem steeds weer aan jezelf werkt, zonder tijd te verliezen.

Hoe ziet een les Yoga na de zwangerschap / Mama & Baby Yoga eruit?
Een les Yoga na de zwangerschap ziet er telkens anders uit, zeker omdat je kleintje zich niet laat leiden. Dit is niet erg, maar betekent wel dat elke les anders is. Wanneer de baby’s nog erg klein zijn wordt er veel geslapen en is er meer aandacht voor jouw herstel. Wanneer je kindje wakker is, is er tevens aandacht voor babymassage en oefeningen samen. Hoe ouder je baby, hoe nieuwsgierig hij of zij is naar alles wat we doen in de les. Het leuke is, dit zien we ook per week toenemen! Yoga na de zwangerschap wordt dus alleen maar leuker!

Mama & Baby Yoga is geen strenge work-out, maar wel wordt naar behoefte iedere les de intensiteit opgeschroefd.

Je kunt starten met yoga na de zwangerschap / postnatale yoga vanaf 6 weken na de bevalling. Gebruik de eerste 6 weken om goed uit te rusten en zoveel mogelijk je lichaam te laten herstellen. De cursus begint rustig en subtiel en naar eigen kunnen zullen de lessen iets pittiger worden. In de lessen staat luisteren, opnieuw het lichaam leren kennen en je baby centraal.

Yoga na de zwangerschap is geen work-out, maar gaat wel blessures tegen die je op kunt lopen door te snel en te heftig weer met sporten te beginnen.

Hoe lang duurt de postnatale periode?
Na 9 maanden zwangerschap heeft het lichaam ongeveer 9 maanden nodig om te herstellen. Geef je borstvoeding, dan beginnen deze 9 maanden van herstel op het moment dat je stopt met borstvoeding geven. Tot die tijd blijven er bepaalde hormonen in je lichaam die ervoor zorgen dat je nog steeds voorzichtig moet omgaan met de bekkenbodem bijvoorbeeld. Sommige vrouwen hebben echt 9 maanden nodig om zich weer helemaal zichzelf te voelen, andere dames voelen zich veel sneller fit. Je kunt moe en prikkelbaar zijn, yoga na de zwangerschap leert je om de aandacht weer terug naar jezelf te brengen, fysiek en mentaal weer in balans te komen. Neem vooral de tijd voor jezelf, laat je niet haasten.

De cursus Postnatale Yoga levert je flink wat tips & tricks om thuis verder te werken aan je herstel en de band met je baby verder te verdiepen… Heb je de luxe om langer lessen te volgen: dit raad ik ten zeerste aan en dan werken we samen verder aan je herstel totdat niet meer nodig is.

IMG_20171108_111326_841

Praktische informatie over Yoga na de zwangerschap 
Het lespakket Yoga na de zwangerschap bestaat uit 3, 4 of 5 lessen, voor de meeste mama’s past dit precies in hun verlof en/of door in het ouderschapsverlof. De cursus vindt plaats in het centrum van Den Bosch. Deze praktische en ook heerlijk ontspannen les Yoga na de Zwangerschap duurt maar liefst 1 1/5 uur, inclusief thee en vers fruit, ruimte voor een voeding of een schone luier. Minimaal aantal deelnemers: 4 mama’s en baby’s, maximaal aantal deelnemers verschilt per locatie.

Cursusdata winterreeks 3 – 2019 (nog 1 plek)
Locatie: Verloskundigenpraktijk Bij Volle Maan
09:30 – 11:00 uur

  • Les 1: vrijdag 25 januari 2019
  • Les 2: vrijdag 8 februari 2019
  • Les 3: vrijdag 22 februari 2019

Cursusdata lentereeks 1 – 2019 (inschrijven mogelijk)
Locatie: Verloskundigenpraktijk Bij Volle Maan
09:30 – 11:00 uur

  • Les 1: vrijdag 22 maart 2019
  • Les 2: vrijdag 5 april 2019
  • Les 3: vrijdag 19 april 2019 (Goede Vrijdag)

Cursusdata lentereeks 2 – 2019 (inschrijven mogelijk: nog een paar plekken)
Locatie: Verloskundigenpraktijk Bij Volle Maan
09:30 – 11:00 uur

  • Les 1: 17 mei 2019
  • Les 2: 31 mei 2019 (vrijdag na Hemelvaart)
  • Les 3: 14 juni 2019
  • Les 4: 28 juni 2019

Praktische informatie

– Lentereeks 1 / Workshop van 3 lessen: €65,-
– Winterreeks 3 / Workshop van 4 lessen: €75,-
– Altijd inclusief: thee met iets lekkers/fruit achteraf, oefeningen voor mama en baby per e-mail uitgelegd voor thuis na na de reeks lessen

Geef je op voor de volgende reeks Mama en Baby Yoga: info@yogaboetiek.nl

 

Volg ons op facebook.com/zwangerschapsyogadenbosch voor het laatste nieuws over zwangerschapsyoga en yoga na de zwangerschap en lees interessante blogs over yoga en zwangerschap.

Liefs,
Annika / Zwangerschapsyoga Den Bosch

Mama en baby yoga 1