11 redenen om géén yoga te doen

Het is ondertussen wel bewezen, en gezegd, dat yoga: 

  • Kracht en flexibiliteit verbetert
  • Het hart gezonder maakt
  • De kwaliteit van de adem verbetert
  • Is een fantastische toevoeging naast een therapeutische behandeling voor verslaving, depressie, chronische pijn
  • De symptomen van kanker en de behandeling van kanker kan verlichten
  • Depressie tegengaat
  • De kwaliteit van leven verbetert
  • Veroudering tegen gaat

En nog meer reden die ik niet zal noemen omdat deze blog daar niet over gaat. 😉

De persoonlijke gevolgen van yoga die ik heb gemerkt:

  • Bijna nooit meer migraine (i.p.v. maandelijks)
  • Weinig last van ‘maandelijkse’ pijn
  • Verbetert immuunsysteem

Natuurlijk zijn er ook genoeg redenen om geen yoga te beoefenen.
Hieronder alle redenen waarom je geen yoga zou moeten doen!
(En de redenen waarom je dit zou kunnen heroverwegen)

  1. Ik ben niet flexibel genoeg voor yoga
    De reden die ik het meeste voorbij hoor komen: “yoga is niks voor mij, ik ben niet zo flexibel”. Probeer dit nog eens te heroverwegen, yoga is perfect om stap voor stap krachtiger en flexibeler te worden. Rome werd niet in een dag gebouwd! En denk eens aan je benen die je overal naartoe brengen, de rug en schouders die je nog je hele leven nodig hebt. Die wil je toch goed verzorgen?
  2. Ik weeg teveel voor yoga
    Hoezo? Geen enkel persoon is hetzelfde, groot, klein, met meer of juist minder gewicht. Slanke mensen zijn niet meer of minder flexibel, hetzelfde geldt voor groot en klein. En iedereen haalt iets anders uit yoga. Laat je vooral door je gewicht niet tegenhouden, je maat zegt niets over je kracht en/of flexibiliteit. En zie anders punt 1! Mocht je graag gewicht verliezen… het is bewezen dat wanneer ons lichaam relaxt, in restoratieve yogaposes, ons metabolisme beter gaat werken. Dit is eigenlijk niet de boodschap van yoga, maar wie ben ik om te zeggen dat dit niet je reden mag zijn om yogales te volgen?!
  3. Yoga is veel te duur
    Is dit zo? Uiteraard kan ik niet in je portemonnee kijken, maar als je drie wijntjes minder drinkt in het weekend heb je je yogales al te pakken. Omgerekend is de gemiddelde prijs voor een losse les 10 tot 12 euro en als je een abonnement neemt van circa 36 euro per maand zit je alweer onder de 10 euro per les. Een prachtige investering in je gezondheid, waar je in het weekend nog met zeker 1 wijntje op kan proosten.
  4. Zo’n strakke yogabroek staat mij niet
    Draag vooral waar je je gemakkelijk bij voelt. Het is voor de docent goed om het lichaam goed te kunnen zien (vandaar de strakke broeken en liever nog korte broeken), maar je moet er vooral goed in kunnen bewegen.
  5. Ik heb niet genoeg energie om ook nog yoga te doen
    Sommige mensen hebben het zo druk, dat ze eigenlijk altijd moe zijn. Het lijkt wel taboe om je niet moe te voelen. Als je je niet moe voelt, lijkt er bijna iets mis met je. Goed om te weten dat yoga energie geeft! Door het lichaam te bewegen in combinatie met rust in je hoofd, wordt een gezonde werking van het lichaam gestimuleerd. Je zult merken dat je na de yogales je vaak fitter voelt, of moe op een goede manier, en dit neem je mee in je dagelijks leven. Je leert vanzelf hoe je prikkels buitensluit, waardoor je minder snel moe wordt overdag van alles wat er van je gevraagd wordt. Yoga helpt ook het slaappatroon verbeteren, dus doe je ook ’s nachts extra energie op!
  6. Yoga is saai, beetje zitten op een matje enzo
    Poe, er zijn zoveel soorten yogasoorten. Mocht je liever wat harder werken, stap dan eens aan Ashtangales voor beginners binnen, en dan komen we nog eens op dit punt terug. Grote kans dat je deze al sowieso niet saai vindt!
  7. Of: yoga is veel te moeilijk!
    Natuurlijk zijn er uitdagingen en dit verschilt per persoon. Fysiek, mentaal.. yup dit zal ik niet ontkennen. Maar het mooie aan yoga is: je doet dit voor jezelf! Je mag namelijk tijdens de yogales zo vaak rust nemen als je wilt, niemand kijkt je hier op aan, de docent al helemaal niet. Kies zelf de poses uit die je wel en niet mee wilt doen. Ideaal toch? Daarnaast kun je in een beginnersklas beginnen of je laten adviseren wat de meest ideale klas is om in de yoga-flow te komen.
  8. Ik heb iets, waardoor ik geen yoga kan doen, misschien volgend jaar
    Ik ben geen dokter, maar grote kans dat wat het ook is dat je hebt, schouder, knie etc., je niet per se hoeft te belemmeren om naar yoga te gaan. En is het juist ook niet heel gezond om de rest van het lichaam wel zijn welverdiende beweging te geven? Daarnaast zijn er ook speciale therapeutische oefeningen en/of yogasoorten, die je wellicht helpen met dat iets, waardoor je niet op de mat stapt. Daarnaast is yoga ook ontspanning, een momentje voor jezelf, dit hoeft niet gepaard te gaan met al te veel asana’s (fysieke houdingen) en is nog steeds super voor je! Vertel van te voren aan de docent waar hij of zij rekening mee kan houdingen of licht hem of haar in waarom jij af en toe niet alles mee doet.
  9. Yoga is voor vrouwen
    . oke het klopt dat er op dit moment meer vrouwen dan mannen in de klas zitten. In ieder geval in Westerse landen. Maar dit betekent niet dat yoga speciaal voor vrouwen is. Het is zelfs zo, dat yoga in India heel lang verboden was voor vrouwen! Yoga is net zo gezond voor vrouwen als voor mannen. Doe je veel een krachttraining, dan kom je wellicht op een punt dat je ‘uitgetraind’ lijkt. Wanneer je de spieren flexibeler maakt door yogalessen te nemen, ontstaat er ruimte om de spieren juist verder te trainen! Daarnaast is het mooi om je krachtige mannenlichaam in balans te houden door middel van yoga, dit verhelpt of voorkomt bijvoorbeeld rugpijn door te hamstrings et cetera.
  10. Yoga is voor zweverige mensen
    Yoga heeft ook een spirituele kant, dit klopt. Wanneer je hierin geïnteresseerd bent, kun je je hier verder in verdiepen. Maar meestal (zonder verder oordeel hierover) wordt hier in Westerse yogalessen weinig aandacht aan besteed. En wie weet raak je wel geïnteresseerd in de oorsprong van yoga wanneer je eenmaal begint. Wie weet ook niet, ook goed.
  11. Ik heb geen tijd om ook nog yoga te doen
    Maak tijd. Yoga is zo gezond voor je! Het beïnvloedt de kwaliteit van de adem, wat de kwaliteit van je hartritme kan verbeteren, wat veroudering tegengaat. Een uurtje yoga plakt wellicht ook weer een uur extra aan je leven. Geen verloren tijd dus!

Zoeken:

Laatste nieuws:

The Stories of the Psoas part 1

Once upon a time, there was a very mysterious(...)

The Benefits of Meditation

Surprisingly, the simple minor exercise of closing one’s eyes(...)

Hip-openers: Love and Hate with Fiery Passion

Hip openers, you love or loathe them. For example(...)

What is Vinyasa Yoga (except for a lot of fun!)

Vinyasa Flow Yoga has originated from the most traditional and(...)

An Indian Yoga Teacher Training Experience

Where do I start, this intensive 200 hour Yoga(...)

De betekenis van Ohm

OM, of eigenlijk AUM, is een zeer krachtige mantra.(...)

Wat is Yang Yoga?

Wat is Yang Yoga? Yang Yoga is een term(...)

Waarom yoga buiten net ietsje beter is

De zomer is aangebroken! Zwoele zomeravonden, terrasjes, eindeloze dagen…(...)

Fotoreportage: Yoga in ‘t Wild

Zaterdag 9 juli 2016 Wat een prachtige zomermiddag om(...)

Hallo gevoelsleven!

Een gezond gevoelsleven kan door het (energetisch) lichaam stromen(...)

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0