Bolsterliefde: 6x relaxen

6 manieren om je yoga practice te verdiepen door gebruik van een bolster!
Een bolster is mijn favoriete yogaprop. Props, of hulpmiddelen, mogen wat mij betreft zo vaak mogelijk gebruikt worden. Bolsters helpen je om op een veilige manier te strekken en doordat je je lichaam kan toevertrouwen aan de bolster, kun je je nog dieper ontspannen. Het toevoegen van een bolster verdiept je yoga-asana’s. Er zijn over het algemeen 2 type bolsters: de ronde langwerpige bolsters en de rechthoekige bolsters. De rechthoekige bolsters ondersteunen een groter deel van het lichaam dan de ronde bolsters, waarbij de schouders meer afhangen (grotere borstopening). Kies de bolster die bij jouw situatie past.

1.Borstopener met gestrekte benen

Plaats je zitvlak tegen de bolster en plaats de rustig langzaam op de bolster. Behoud lengte in de rug, laat de armen naar buiten vallen en laat de benen ontspannen liggen. Deze houding is een prachtige ontspannen borstopener, welke het lichaam tegelijkertijd nieuwe energie geeft. De houding creëert niet alleen ruimte in de borst, maar ook in de keel. Mocht dit niet prettig voelen aan de nek, dan kun je je hoofd ondersteunen met een plat extra kussen. Deze borstopener met gestrekte benen kun je aan het begin van de yogales doen of aan het einde, voor Savasana (eindontspanning) of ter vervanging.

2. Kindhouding met bolster

Kindhouding is een heerlijke manier om de heupen te openen. Plaats de grote tenen tegen elkaar, de knieën naar buiten en de billen op de hielen. Laat de borst op de bolster rusten. Deze kindhouding op de bolster is geen manier om de borst te openen, maar wel een relaxte manier om de heupen te openen. Hoe verder je de knieën uit elkaar plaats, hoe dieper de pose.

3. Vooroverbuiging met kussens

Een vooroverbuiging kan een vrij heftige pose zijn wanneer je been- en rugspieren wat korter zijn. Laat het vloeken en tieren op jezelf achterwege en maak het jezelf gemakkelijk met een bolster op schoot (eventueel aangevuld met een extra (meditatie-)kussen. Ga met het randje van je billen op een deken zitten, adem diep in om lengte in de rug te maken en kom met een rechte rug – vanuit de heupen – naar voren toe. Op het punt waarop je met een rechte rug niet verder kan, mag je de rug, de schouders en de nek op de kussens ontspannen. De deken maakt het het rechten van de rug net wat makkelijker en de bolster (en evt. een extra kussen) haalt de spanning van de rug en nek af. Gebruik de bolster niet alleen als je nog niet klaar bent om verder te gaan, maar gebruik de bolster ook voor extra verdieping en ontspanning. Ben je iets verder gevorderd, dan kun je ook extra verdieping uit de pose halen, door het gebruik van een bolster.

4. Vlinder & borstopener

Plaats het zitvlak tegen de bolster, maak lengte in de rug en plaats de rug op de bolster. De armen kun je ontspannen langszij laten liggen. Plaats de onderkant van voeten tegen elkaar, haal de hielen dichter naar het lichaam en open de knieën naar de zijkant. Deze pose is zowel als een heupopener als een borstopener. Adem rustig in richting de buik en ontspan het lichaam bij iedere uitademing. Vooral in het gebied van de heupen kan veel spanning zijn, probeer tijdens deze houding te ontdekken of je deze spanning zelf vasthoudt (en los kan laten) of dat het een spanning is om je in te berusten. Er is uiteraard een verschil tussen spanning en pijn: mocht je pijn in de knieën of de liezen krijgen, dan kun je de benen altijd strekken.

5. Saddlepose met bolster

Ga met het zitvlak tussen de voeten zitten, tegen de bolster, en idealiter plaats je je knieën tegen elkaar. Leg de rug voorzichtig over de bolster en ontspan de armen naast het lichaam. Wil je de strekking van het bovenlichaam vergroten, dan kun je de armen ook boven het hoofd plaatsen (bijvoorbeeld de ellebogen vastpakken). Behalve een borstopener is deze houding ook een strekking voor de bovenliggende spieren in de bovenbenen. De saddlepose op bolster kan een heftige pose zijn, voel je vrij om 2 bolsters te gebruiken. Voel je totaal geen strekking in deze houding, dan kun je op de bolster blijven voor de ruimte in de borst of je haalt de bolster weg. Mocht je zonder bolster nog steeds bijna geen spanning voelen in de benen, dan kun je de bolster ook in de lengte op de benen plaatsen.

6. Zijwaartse strekking

Kom lekker zijwaarts over de bolster liggen. Je kunt je bovenste arm op je lichaam laten liggen of je strekt beide armen naar de zijkant. Een prachtige restoratieve pose en tegelijkertijd een heerlijk ontspannen houding.


Zoeken:

Laatste nieuws:

The Stories of the Psoas part 1

Once upon a time, there was a very mysterious(...)

The Benefits of Meditation

Surprisingly, the simple minor exercise of closing one’s eyes(...)

Hip-openers: Love and Hate with Fiery Passion

Hip openers, you love or loathe them. For example(...)

What is Vinyasa Yoga (except for a lot of fun!)

Vinyasa Flow Yoga has originated from the most traditional and(...)

An Indian Yoga Teacher Training Experience

Where do I start, this intensive 200 hour Yoga(...)

De betekenis van Ohm

OM, of eigenlijk AUM, is een zeer krachtige mantra.(...)

Wat is Yang Yoga?

Wat is Yang Yoga? Yang Yoga is een term(...)

Waarom yoga buiten net ietsje beter is

De zomer is aangebroken! Zwoele zomeravonden, terrasjes, eindeloze dagen…(...)

Fotoreportage: Yoga in ‘t Wild

Zaterdag 9 juli 2016 Wat een prachtige zomermiddag om(...)

Hallo gevoelsleven!

Een gezond gevoelsleven kan door het (energetisch) lichaam stromen(...)

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0