In twaalf stappen: bevallen in alle rust

We willen niet zeggen dat een kalme en rustige geboorte een fluitje van een cent is, wel zijn er bepaalde punten waar je bij stil kan staan om goed terug kunnen kijken op deze belangrijke gebeurtenis, op wat voor manier de geboorte ook gepland is. Zelfs wanneer je een (geplande) keizersnede op het menu hebt staan. Bereid jezelf voor en breng je bezig kalm en rustig ter wereld:

  1. Vind je droomteam
    Je partner, misschien je zus of moeder, een doula et cetera. Wiens aanwezigheid geeft een positieve invloed?
  2. Geloof in jezelf. Houd van jezelf.
  3. Mediteer en/of ontspan
    Een ontspannen lichaam en hoofd leidt jou naar je rustige en kalme bevalling. In fysieke en mentale ontspanning weet je lichaam precies wat het moet doen, welke hormonen op welk moment af te geven en heb je zelf ook de rust om naar je lichaam te luisteren.
  4. Besteed liefde en aandacht aan je lichaam, het is zo bijzonder hoe het werkt.
    Tip: veel wandelen, zwangerschapsyoga.
  5. Denk na over de ideale geboorte van jouw kindje
    Iedere geboorte is anders, maar laat het je niet zomaar overkomen, zeker de eerste keer niet.
  6. Breng tijd met je partner door, praat met elkaar over de aankomende geboorte.
    Bijvoorbeeld: over het ouderschap, je angsten, je dromen.
  7. Praat tegen je kindje
  8. Kies de plek waar je wilt bevallen zorgvuldig
    Waar voel je je het veiligst? Mits je kan kiezen en je voelt je in het ziekenhuis niet op je gemak, dan zal de geboorte ook minder kalm en rustig verlopen. Andersom: heb je het idee dat je thuis moet bevallen omdat dit verwacht wordt, maar kun je de zenuwen niet van je afschudden? Denk na over jouw ideale plek.
  9. Besef dat je baby de bevalling ook meemaakt, je doet dit ook samen met je baby.
    Elke wee brengt je dichter bij je kindje.
  10. Geef jezelf over aan wat er gebeurt, adem de baby naar beneden. Je kan dit!!!
    Als je geluid wilt maken, maak geluid!
  11. Geef jezelf over en open jezelf (van te voren een keertje je benen openen kan helpen om dit alvast voor je te zien). Ontspan de kaken en laat jezelf gaan. Mocht je toch een andere route bewandelen dan van te voren bedacht, ga hier in mee; je hebt jezelf goed geïnformeerd, je bent voorbereid en ook dit kan jij. Daarnaast: je dreamteam staat achter jou en is er voor je.
  12. ENJOY!Het is niet makkelijk, maar geniet van deze bijzondere gebeurtenis. Hoe moeilijk en pijnlijk ook, probeer af en toe te glimlachen om lichaam en geest jouw krachtige positieve vibe te geven. Positiviteit is bewezen effectief! 😀 Je kindje is onderweg.

Dit bericht is geïnspireerd op de content van @holisticdoula (Instagram)
Photocredit: the beautiful website of Mothering.com


Zoeken:

Laatste nieuws:

The Stories of the Psoas part 1

Once upon a time, there was a very mysterious(...)

The Benefits of Meditation

Surprisingly, the simple minor exercise of closing one’s eyes(...)

Hip-openers: Love and Hate with Fiery Passion

Hip openers, you love or loathe them. For example(...)

What is Vinyasa Yoga (except for a lot of fun!)

Vinyasa Flow Yoga has originated from the most traditional and(...)

An Indian Yoga Teacher Training Experience

Where do I start, this intensive 200 hour Yoga(...)

De betekenis van Ohm

OM, of eigenlijk AUM, is een zeer krachtige mantra.(...)

Wat is Yang Yoga?

Wat is Yang Yoga? Yang Yoga is een term(...)

Waarom yoga buiten net ietsje beter is

De zomer is aangebroken! Zwoele zomeravonden, terrasjes, eindeloze dagen…(...)

Fotoreportage: Yoga in ‘t Wild

Zaterdag 9 juli 2016 Wat een prachtige zomermiddag om(...)

Hallo gevoelsleven!

Een gezond gevoelsleven kan door het (energetisch) lichaam stromen(...)

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0