Zwangerschapsyoga en de vier trimesters

Eerste Trimester – bevruchting t/m 14 tot 16 weken

Het Eerste Trimester van de zwangerschap is een kwetsbare periode voor moeder en kind. Slechts 40% van de zwangerschappen haalt het einde van het Eerste Trimester. Je kunt zelfs zwanger zijn geweest, zonder dit te hebben geweten. Misschien weet je dat je zwanger bent, maar aan de buitenkant van het lichaam is nog niets te zien. Naast dat het de meest kwetsbare tijd is voor het kindje, gebeurt er ook enorm veel met jou als vrouw. Het bevruchte eitje neemt de tijd om zich te hechten. Om dit te kunnen doen verandert je hormoonhuishouding, een enorm vermoeiend proces. Je lichaam wil dat je het langzaam aan doet, om het eitje de beste kans op overleven te geven. Om van een embryo een feutus te kunnen maken. Je kunt enorm uitgeput zijn, veel willen slapen. Naast dat je zelf misschien nog niet wil afremmen, is dit ook de periode dat je aan anderen nog niets wilt laten merken (bijvoorbeeld je baas). Emotioneel ook een grote (stiekeme) aanpassing. De yoga die je beoefent in deze periode moet voorzichtig gebeuren, zeker als je deze bewegingen normaal gesproken niet maakt. De embryo is zeer kwetsbaar en vooral in deze periode zijn je yoga-oefeningen zacht, zonder buikspieroefeningen, zonder twists, diepe lunges of andere diepe heupopeners.

  • Gebruik yoga voor:
    • Rust
    • Ontspanning
    • Ademhaling
    • ‘Luisteren’ naar de veranderingen in het lichaam
    • Energie
    • Tegengaan pijntjes zoals: zuur, vermoeidheid en pijn onderrug
    • Zorgen voor jezelf
    • Emotioneel en lichamelijk accepteren van het veranderende lichaam

Tweede Trimester – 14/16 tot en met 33 weken

Intern vinden er in het Eerste Trimester misschien nog wel de meeste veranderingen plaats in je zwangere lichaam. In het Tweede Trimester, wanneer alles tot rust gekomen is, kun je je opeens veel energieker voelen. Een tijd van levendige dromen, maar ook een tijd waarin herinneringen uit de kindertijd boven kunnen komen. Nu lichamelijk er wat meer rust is, kunnen er juist veel emoties boven komen. Yoga kun je gebruiken in dit trimester om even tijd voor jezelf te nemen, te verwerken. Daarnaast met al deze vernieuwde lichamelijke energie is het makkelijk om over je grenzen heen te gaan. Gebruik die energie in de yogales om jezelf lichamelijk te sterken voor de groeiende buik. Hier heb je later in de zwangerschap profijt van.

Gebruik yoga voor:

  • Versterken van de spieren die de groeiende buik/baarmoeder moeten gaan ondersteunen
  • Energie
  • Ademhaling verdiepen
  • Ademhaling verlengen
  • Communiceren met je baby
  • Aanpassen aan veranderingen in je lichaamshouding
  • Bewustwording bekkenbodem
  • Bewustwording spieren van de bekkenbodem welke veranderen in je ‘geboortespieren’

Derde Trimester – 33 tot en met 40/42 weken (einde zwangerschap)

In het Derde Trimester van de zwangerschap kun je yoga gebruiken om jezelf voor te bereiden op de geboorte. Bewustzijn van de bekkenbodemspieren die nu je ‘geboortespieren’ zijn. Een dynamische yogabeoefening is op dit punt misschien niet meer mogelijk. Je kunt yoga in het Derde Trimester gaan gebruiken als tijd voor jezelf, om eventuele pijntjes te verlichten (in plaats van deze te vergroten of te veroorzaken door grote bewegingen) en om de energie naar beneden te richten. Adem en beweging gaat altijd hand en hand, maar in het Derde Trimester leer je tijdens de zwangerschapsyoga om deze twee factoren te gebruiken in dienst van de aankomende bevalling. Het is niet verkeerd al vroeg met zwangerschapsyoga te beginnen, door veel herhaling (van bijvoorbeeld een bepaalde ademhaling) herinnert je lichaam dit als vanzelf tijdens de bevalling. Dit heet ook wel ‘Body Memory’! Het derde trimester vraagt ook om een aanpassing van je houding, je gewicht wordt opnieuw verdeeld en bewustwording en beoefening van yoga kan pijn in de onderrug voorkomen of verlichten. Het wordt ook tijdens dit gedeelte van de zwangerschap behoorlijk krap, zowel voor jezelf als de baby. Yoga kan op dit punt helpen ruimte te creeeren voor jezelf en de baby. Dit zorgt ervoor dat jij spierspanning los kan laten en de baby in de juiste positie kan komen voor de aankomende geboorte. Ademhaling en leren ontspannen is een belangrijk onderdeel.

 

Gebruik yoga voor:

  • Ontspanning
  • Leer om te laten gaan
  • Zorg voor jezelf en eventuele zwangerschapspijntjes
  • Voorbereiding tot geboorte
  • Voorbereiden ademhaling voor geboorte
  • Emotionele voorbereiding moederschap

Daarnaast is zwangerschapsyoga een mooie manier om zelfverzekerd te raken van alles waar het vrouwelijk lichaam toe in staat is. Zwangerschapsyoga is een prachtige voorbereiding voor niet alleen lichaam, maar ook geest. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat er minder angst is voor de bevalling, je weet wat het lichaam kan en het lichaam weet dit inmiddels ook. Het loslaten van emotionele angsten, werkt ook door op het lichaam en stimuleert een natuurlijke en gemakkelijke bevalling. Uiteraard is ieder lichaam anders, iedere bevalling anders, maar een goede voorbereiding is zo ontzettend veel waard.

Vierde Trimester – Postnataal – week 1 tot en met 8

Het ‘vierde’  trimester is zowel emotioneel als lichamelijk een hele omslag. Het lichaam moet letterlijk terug in vorm komen en emotioneel gezien heeft er een hele grote verandering plaats gevonden in je leven. Postnatale yoga helpt om zowel lichamelijke als geestelijke ongemakken te verzachten. Ook helpt yoga na de zwangerschap met het sterken van lichaam en geest. Wanneer je naar een postnatale les gaat waarbij je de baby meeneemt is dit tegelijkertijd goed om de moeder-kind band te versterken. Naast post-zwangerschap poses om het lichaam terug in vorm te krijgen, sterk je ook bijvoorbeeld rugspieren, schouders en armen. Een baby, hoe klein ook, wordt na een tijdje wel zwaar op je arm. 😉 Yoga in het vierde trimester leert je tevens dat je met rustig aan doen meer succes boekt dan alles heel snel weer willen oppakken. Het lichaam is nog steeds kwetsbaar, en de postnatale tijd duurt eigenlijk bijna net zo lang als de zwangerschap zelf. Helaas hebben we hier zo goed als geen tijd voor, de baas verwacht ons een stuk sneller terug, maar postnatale yoga biedt hierin handvatten. Daarnaast is postnatale yoga, in het zogenaamde vierde trimester een heerlijke manier om rustig aan te doen in een veilige en positieve omgeving.

Gebruik yoga voor:

  • Om voor jezelf te zorgen, zodat je voor je kindje kunt zorgen
  • Tot jezelf te komen na de bevalling
  • De spieren te versterken (op subtiele wijze), om het lichaam gezond te houden
  • Ondersteuning lichamelijk, emotionele, mentale en spirituele veranderingen in je leven
  • Om een de band tussen jezelf en de baby te versterken (bijvoorbeeld postnatale yoga met je baby)

Liefs, 
Annika


Zoeken:

Laatste nieuws:

The Stories of the Psoas part 1

Once upon a time, there was a very mysterious(...)

The Benefits of Meditation

Surprisingly, the simple minor exercise of closing one’s eyes(...)

Hip-openers: Love and Hate with Fiery Passion

Hip openers, you love or loathe them. For example(...)

What is Vinyasa Yoga (except for a lot of fun!)

Vinyasa Flow Yoga has originated from the most traditional and(...)

An Indian Yoga Teacher Training Experience

Where do I start, this intensive 200 hour Yoga(...)

De betekenis van Ohm

OM, of eigenlijk AUM, is een zeer krachtige mantra.(...)

Wat is Yang Yoga?

Wat is Yang Yoga? Yang Yoga is een term(...)

Waarom yoga buiten net ietsje beter is

De zomer is aangebroken! Zwoele zomeravonden, terrasjes, eindeloze dagen…(...)

Fotoreportage: Yoga in ‘t Wild

Zaterdag 9 juli 2016 Wat een prachtige zomermiddag om(...)

Hallo gevoelsleven!

Een gezond gevoelsleven kan door het (energetisch) lichaam stromen(...)

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0