Zwangerschapsyoga en fit zijn

Je bent zwanger. Je bent een moderne vrouw, je weet wat je wilt en dat is fit zijn en fit blijven. Het is het eerste trimester, je bent voortdurend moe, maar je zwangere buik is nog amper te zien. Vastbesloten ben je om door te gaan, als je zo rond bent als een skippybal kun je altijd nog zitten (en niet meer overeind komen). Je komt er vanzelf achter, dit is niet de manier. Als vanzelf zul je last krijgen van je lichaam, het protesteert. Je maakt nou eenmaal niet elke dag nieuwe organen aan, je bent niet elke dag bezig met het produceren van complete ledematen, ogen, een nieuw stel hersenen….! 😉 Je lichaam verandert en om in balans te zijn, fit en energiek te blijven, moet je soms een stapje terug doen. Nieuwe energie opdoen door te ontspannen. Want ontspannen, dat is ook een kunst! Geen nood: gelukkig is daar zwangerschapsyoga!

Zwangerschapsyoga is de perfecte manier om tijdens de zwangerschap te blijven bewegen, fit te zijn en ontspanning te vinden daar waar nodig. Een uurtje in de week waarbij je niets moet, tijd neemt voor jezelf en je kindje en tegelijkertijd je lichaam sterk houdt.

Zwangerschapsyoga om de bekkenbodem stabiel te houden, de rug sterk te maken en je felbegeerde buikspieren bij te houden. Leer je groeiende buik op de juiste manier te dragen, juist om zo lang mogelijk sterk door te kunnen stappen. Leer te luisteren naar je lichaam en naar je baby, doe een stapje terug waar nodig.

De bewezen wetenschappelijke voordelen van zwangerschapsyoga: 

  • Verbetert de kwaliteit van je slaap & een goede portie slaap heb je tijdens je zwangerschap dubbel en dwars nodig.
  • Vermindert stress & angst (of dit nu gerelateerd is aan de zwangerschap of niet).
  • Zorgt voor meer kracht en flexibiliteit in de spieren die je nodig hebt tijdens de zwangerschap en bevalling!
  • Vermindert hoofdpijn, misselijkheid, pijn in de onderrug, snel buiten adem zijn en andere kwaaltjes.
  • Kan bekkenbodempijn voorkomen.
  • Kan bekkenbodempijn verminderen.

Daarnaast kan het voor nieuwe moeders heel fijn zijn om andere nieuwe moeders te ontmoeten, ervaringen te delen en tips uit te wisselen. Het ontstaan van nieuwe vriendschappen geeft nieuwe positieve energie!

Zwangerschapsyoga is ook goed voor de hechting met je baby. Even een momentje om jezelf af te stemmen op je kindje in plaats van op de buitenwereld, zonder prikkels van buitenaf. Je leefgewoontes op verschillende niveaus zijn belangrijk voor de gezondheid van je kind en dit begint al in de buik.

Wat gebeurt er tijdens een les zwangerschapsyoga? 

  • Zoals al eerder genoemd: versterken van de rug- en buikspieren, het stabiliseren/stabiel houden van de bekkenbodem.
  • Ademhalingstechnieken: leer om goed adem te halen, hier profiteer je van tijdens de zwangerschap, maar ook tijdens de bevalling. Er zijn verschillende manieren die je helpen te ontspannen en om pijn te bestrijden. Bij een regelmatige yoga-beoefening onthoudt je lichaam vanzelf de fijnste manier.
  • Veilig in de poses! Zwangerschapsyoga is anders dan ‘normale’ yoga. Door de grote hoeveelheid hormonen die vrij komen tijdens de zwangerschap kan het lichaam flexibeler aanvoelen dan normaal (vooral de bekken), maar dit kan zorgen voor blessures. Tijdens de zwangerschapsyoga leer je variaties op de normale poses, om je lichaam te beschermen en veilig alle voordelen van yoga mee te pikken.
  • Afkoelen & relaxen: zwanger of niet zwanger, een belangrijk onderdeel van een yogaklas. Leer te luisteren naar je lichaam, leer op verschillende manieren te ontspannen, communiceer met je kindje en vul het lichaam met nieuwe energie.
  • Lekker liggen: het is niet makkelijk, hoe groter de buik wordt. Tijdens de zwangerschapsyoga leer je verschillende manieren om te liggen, ook niet mis voor thuis.
  • Ook zwangere vrouwen hebben een kantoorbaan en een hele dag zitten vindt geen enkel lichaam leuk, jij als zwangere vrouw al helemaal niet. Leer hoe goed te (gaan) zitten op een stoel en hoe je af en toe heerlijk kunt ontspannen, zonder weg te hoeven van je bureau.
  • Reiken onder de kast, speelgoed opruimen van je oudste, op de knieën komen (en weer terug omhoog!!!) is zeker in het derde trimester niet makkelijk. Ook hier wordt aandacht aan besteedt tijdens zwangerschapsyoga. Dit is al vanaf het eerste trimester belangrijk, dus vroeg geleerd is oud gedaan.

Word, ben en blijf fit met zwangerschapsyoga! 

Kom je toevallig uit Den Bosch? Elke donderdag geef ik zwangerschapsyoga in Den Bosch! Lees hier meer of stuur een mailtje naar info@yogaboetiek.nl. Je kunt al starten met zwangerschapsyoga vanaf 12 weken, tot vlak voor de bevalling! 


Zoeken:

Laatste nieuws:

The Stories of the Psoas part 1

Once upon a time, there was a very mysterious(...)

The Benefits of Meditation

Surprisingly, the simple minor exercise of closing one’s eyes(...)

Hip-openers: Love and Hate with Fiery Passion

Hip openers, you love or loathe them. For example(...)

What is Vinyasa Yoga (except for a lot of fun!)

Vinyasa Flow Yoga has originated from the most traditional and(...)

An Indian Yoga Teacher Training Experience

Where do I start, this intensive 200 hour Yoga(...)

De betekenis van Ohm

OM, of eigenlijk AUM, is een zeer krachtige mantra.(...)

Wat is Yang Yoga?

Wat is Yang Yoga? Yang Yoga is een term(...)

Waarom yoga buiten net ietsje beter is

De zomer is aangebroken! Zwoele zomeravonden, terrasjes, eindeloze dagen…(...)

Fotoreportage: Yoga in ‘t Wild

Zaterdag 9 juli 2016 Wat een prachtige zomermiddag om(...)

Hallo gevoelsleven!

Een gezond gevoelsleven kan door het (energetisch) lichaam stromen(...)

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0